Antwoord op jouw brandende vraag...

Wat is het verschil tussen arbeidsmarktcommunicatie en employer branding?

Wat is het verschil tussen arbeidsmarktcommunicatie en employer branding? Een vraag die menig Recruitment Specialist of HR Professional wel eens gesteld heeft. Struin het internet af en je zult veel verschillende antwoorden krijgen. De één zegt dat er geen verschil tussen zit, terwijl de ander wel degelijk een verschil beschrijft. Hoe zit het nu? Wij geven antwoord op die prangende vraag!

Laten we met de conclusie beginnen:

  • Ja! Er is zeker een verschil tussen employer branding en arbeidsmarktcommunicatie;
  • Nee, ze kunnen niet los van elkaar gezien worden.

Wij leggen het uit.

Employer branding

Beide woorden zijn werkwoorden en kunnen gezien worden als activiteiten om je werkgeversmerk te versterken. Employer brand is niks meer of minder dan het woord werkgeversmerk, alleen dan in het Engels. Japke-D zal hier vast al wel eens over geschreven hebben.

Employer branding kan vervolgens omschreven worden als de uitvoer van alle activiteiten gericht op het positioneren van jezelf als voorkeurswerkgever. Dit start vanuit het zakelijke merk, ofwel de corporate brand, maar gaat vervolgens dieper in op jouw bedrijf als werkgever.

Arbeidsmarktcommunicatie

Communicatie is kortweg het verzenden en ontvangen van informatie van de een op de ander. Afhankelijk van de gekozen communicatievorm (met eventueel bijbehorende mediadrager), is dit een eenzijdige communicatievorm van de een op de ander, of het is een vorm waarbij interactie is tussen twee of meerdere mensen.

Binnen de arbeidsmarktcommunicatie beperken wij ons tot de bewuste of onbewuste interactie tussen de werkgever en de arbeidsmarkt. Met de arbeidsmarkt wordt de doelgroep bedoeld die interessant is voor de werkgever als toekomstige collega. Hierbij moeten we niet de beïnvloeders van deze doelgroep vergeten. De man, vrouw, vader, moeder, tante, etc van jouw toekomstige collega kan ook ingezet worden bij het bereiken van je nieuwe collega. Snap je het nog? 😉

Vacatures FairSterk
Fan van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie? Bekijk onze vacatures!
Bekijk andere verhalen
Benieuw naar meer FairHalen? Bekijk ze snel.

Voorbeelden

We beginnen met twee voorbeelden waarbij één activiteit gezien kan worden als zowel arbeidsmarktcommunicatie als employer branding.

Voorbeeld 1: Een vacature video

Een vacature video vertonen op je website of via sociale media is een vorm van arbeidsmarktcommunicatie. Daarbij versterkt het je beeld over de organisatie als werkgever. Zie hieronder een voorbeeldvideo van de RET.

Voorbeeld 2: Een vacaturetekst

Een vacaturetekst is een hele directe vorm van communicatie gericht op de arbeidsmarkt en het kan – indien goed uitgevoerd – je werkgeversmerk versterken.

In beide gevallen praat je dus met een en dezelfde activiteit over arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Het lijkt dus heel erg hetzelfde te zijn.

Vacaturevideo - RET - Metrobestuurder

Verschil

Toch is er een verschil tussen arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Dit leggen we wederom uit aan de hand van twee voorbeelden, waarbij employer branding centraal staat en er geen directe vorm van arbeidsmarktcommunicatie is:

Voorbeeld 1: De bedrijfsborrel

Dit is een activiteit die meestal bedoeld is om je huidige personeel te bedanken voor hun inzet of om de week gezellig af te sluiten. Ga gemakshalve uit van een leuke borrel en het draagt bij aan het creëren van een positieve gedachte over de werkgever door de collega’s. Het versterkt dus je werkgeversmerk, zonder dat hierover gecommuniceerd wordt.

Voorbeeld 2: Nieuw werkmateriaal

Je schaft als werkgever allemaal nieuwe bureaus aan, zodat je collega’s prettiger kunnen werken. Ook bij een sollicitatiegesprek zal dit iemand het gevoel geven dat hier gewerkt wordt met een fijne werkplek. Het draagt dus bij aan de aan de positieve gedachte die iemand heeft over jou als werkgever, terwijl er geen specifieke communicatie plaatsvindt.

LET OP: In deze vier voorbeelden gaan we uit van een positieve beïnvloeding van je werkgeversmerk. Uiteraard kan iets ook een negatief gevolg hebben.

Projectmanager arbeidsmarkt communicatie
Minimaal 32 uur | Tussen €3.000 en €4.500
Recruiter (RPO)
Minimaal 32 uur | Tussen €2.500 en €3.600

Conclusie

Kunnen we nu antwoord geven op de vraag; wat is het verschil tussen arbeidsmarktcommunicatie en employer branding? Ja dat kunnen we, er is namelijk zeker een verschil tussen arbeidsmarktcommunicatie en employer branding!

Employer branding zijn alle activiteiten die bijdragen aan het (positief) beïnvloeden van de gedachte die je hebt over een werkgever. Arbeidsmarktcommunicatie zijn alle activiteiten die gericht zijn op het verzenden en ontvangen van een boodschap die jou als werkgever aantrekkelijk maken en zo een positieve invloed kunnen hebben op je werkgeversmerk.

Kortom, de termen hebben een verschillende betekenis, maar zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden aangezien ze hetzelfde doel hebben; jezelf als aantrekkelijke werkgever presenteren.