En dus op FairSterk

Ik ben FairLiefd op employer branding!

Ik ben FairLiefd op employer branding!

Kijk. Op basis van gemeenschappelijke interesses, ga je een relatie met elkaar aan. Of dit nu een liefdes- óf een vriendschappelijke relatie is, dat maakt niet uit. Maar waar ik mij groen en geel aan erger, is dat men dat dus niet doet bij een werkgever. Of als je een werkgever bent, bij een werknemer. Hier word niet gekeken naar Employer branding. Dit is dus een relatie zonder goede basis.

De match

Veel bedrijven en recruiters hadden mij benaderd; ‘Rick, je MOET bij ons komen werken. Het is hier fantastisch, de functie is uitdagend je krijgt mega leuke collega’s en de uitdagingen zijn legio!’. Puntje bij paaltje bleek dat er totaal geen match was met onze identiteiten. Hier wilde ik niet werken.

En daar was hij dan, de vacature van FairSterk. Bij de eerste keer lezen dacht ik, deze moet ik naar mijzelf appen. (FYI: ik app mijzelf met alle belangrijke informatie waar ik ooit in het leven nog iets mee moet doen 😊. Deze app is nu aardig vol. Dit ter zijde.) Na de vacature tekst nog een aantal keer gelezen te hebben, de website en de werkenbij-website én de verschillende collega’s op LinkedIn te hebben gestalkt, begon er een klein vlammetje in mij zich langzaam te ontwaken. Het werd tijd om mijzelf maar eens kenbaar te gaan maken!

FairSterk

‘Hè hè, eindelijk een bedrijf dat het snapt.’ Dit waren letterlijk de eerste woorden van mijn sollicitatievideo. Niet lang na het versturen van de video werd ik gebeld. O my… mijn hart zat in mijn keel, maar die zakte al snel weer naar mate het gesprek voortduurde, ik mocht op gesprek komen! De video was dus goed ontvangen. Na verschillende gesprekken, was het dan zo ver. Onze arbeidsrelatie werd bezegeld met een contract en kijk waar ik nu zit! In een te vet kantoor, bij een heel tof bedrijf en midden in Rotterdam!

Het is zo zonde. Veel bedrijven, of dit nu corporates of Mkb’ers zijn, nemen nieuwe medewerkers aan wanneer dit eigenlijk al te laat is. Het resultaat: er wordt snel een uitzendbureau ingeschakeld of er wordt zomaar iemand aangenomen die ‘de kennis wel in huis heeft’. Daarbij wordt absoluut niet of nauwelijks gekeken of deze persoon wel bij de bedrijfscultuur past, zonde. Het resultaat is daar weer van: een medewerker verlaat binnen de kortste keren de organisatie en je kunt weer opnieuw gaan beginnen met werven. Zonde van je tijd, energie en vooral geld!

Employer Branding

In de afgelopen jaren heeft Employer Branding zijn opmars gemaakt. Employer branding is in mijn ogen: vanuit goed werkgeverschap verbinding maken met je (toekomstige) werknemers. Oftewel de mensen die jouw organisatie laten groeien (zowel intern als extern). Het is een strategie om een duurzaam werkgeversmerk op te bouwen en deze zichtbaar te maken. Ja oké, maar wat moet je hier dan voor doen? Nou ja, de basis hiervoor is gewoon het échte verhaal vertellen. Jouw verhaal!

Weet je wat het leuke is aan Employer Branding, het is er altijd! Niet alleen wanneer er economische groei is, en dus schaarste van potentiële nieuwe medewerkers op de arbeidsmarkt. Ook niet alleen in tijden van crisis, met vacaturestops of wanneer er medewerkers ontslag nemen. Nee, echt altijd! En weet je wat nog leuker is: het is zoveel goedkoper dan steeds nieuwe collega’s aan te moeten nemen door het grote verloop…

En nu hoor ik je denken; ‘Leuk dat employer branding, ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten’. Hoeft ook niet! Hebben wij binnen FairSterk wel! Heel veel kaas, zoveel kaas dat we dit graag willen delen met veel bedrijven! Hoe? Dat leggen we je graag uit! Maar dan moet je wel een ding beloven?! Dat je écht op zoek gaat naar medewerkers die passen bij jouw verhaal en jouw bedrijfscultuur! Laat medewerkers ook FairLiefd worden op jouw organisatie!