Altijd handig om te weten!

5 Tips Rondom Instagram Marketing

5 Tips Rondom Instagram Marketing

Social media

Instagram is een platform dat over de jaren enorm gegroeid is. Tegenwoordig kan je zoveel meer dan alleen een foto plaatsen op Instagram, tegenwoordig heb je zelfs de term Instagram Marketing. In 2017 kwamen de Instagram stories tot leven en als snel werd dat gevolgd met Instagram TV (IGTV) en hun allernieuwste functie Instagram Reels, af te leiden van de app TikTok (VRHL, n.d.). Instagram is dus zoveel meer geworden dan voorheen. Dit is overduidelijk ook te zien in hun cijfers. Over de tijdlijn van 2015 tot 2020 is Instagram in Nederland gestegen met 710.000 gebruikers (14%) (van der Veer, Boekee, & Hoekstra, 2020). Het is dus duidelijk dat veel mensen gebruik maken van Instagram, maar waarom is het zo belangrijk voor marketing tegenwoordig?

Over het algemeen is social media sowieso al een belangrijk platform voor marketing. Natuurlijk moeten we offline marketing niet vergeten en alles online gooien, maar het speelt wel een grote rol in de moderne wereld. Door het gebruik van social media kan je meer brand awareness creëren en daarmee jouw brand image beter naar buiten brengen dan normaal. Je zou bijna kunnen zeggen dat de opties eindeloos zijn. Maar hoe doe je dat Instagram marketing? Hoe zorg jij ervoor dat jij ertussen uit springt? Met de volgende paar tips ben jij er klaar voor om jouw werkgeversmerk naar buiten te brengen op social media.

Tip 1: Weet wie je doelgroep is

Dit is niet alleen gericht op hun persoonlijkheid en waar ze van houden maar ook het social media gebruik van deze doelgroep. Misschien zit jouw doelgroep wel helemaal niet op Instagram dus heb je ook niets te zoeken in dit artikel. Naast het achterhalen van het meest gebruikte social media platform moet je ook kijken naar de motivatie erachter. Als iemand alleen maar Facebook bezoekt om zichzelf te informeren dan moet jij niet al je tijd en energie gaan stoppen in het adverteren van een vermakelijke video speciaal voor Facebook. Ik zeg niet dat je helemaal niet om moet kijken naar Facebook, maar geef het minder prioriteit. Cross mediaal adverteren is immers mega belangrijk tegenwoordig. Begin dus met baby stapjes en kies 1 doelgroep en 1 social media platform waarop je dit kan doen.

Bonustip: Stel je wilt timmermannen bereiken voor het invullen van een vacature. Richt jij je dan alleen op de timmermannen of neem je bij de targeting ook ‘de partner van mee’? Zo moet je dus ook kijken naar Instagram marketing.

Tip 2: Maak gebruik van hashtags met Instagram marketing

Tegenwoordig wordt Instagram veel gebruikt voor het creëren en vinden van inspiratie en zullen mensen ook vaker een term opzoeken in de zoekbalk (Krepel, 2019). Vandaar dat het belangrijk is bij Instagram marketing om gebruik te maken van hashtags. Wat wordt gezien als een ‘goede’ hashtag? Ten eerste moet de hashtag te maken hebben met jouw content en jouw merk. Ga dus niet voor de populairste hashtag maar de hashtag die het meest bij jouw content past. Probeer wel af te wisselen met je hashtags. Daarnaast is het belangrijk om gebruik te maken van zoveel mogelijk hashtags onder je post. Een paar in de caption en een paar in de comments. Hoe meer hashtags je gebruikt, hoe meer jij je doelgroep kan bereiken.

Bonustip: veelgebruikte hashtags bij arbeidsmarktcommunicatie zijn #werkenbij #vacature #arbeidsmarktcommunicatie #Solliciteren

Tip 3: Kijk naar de data die je binnen krijgt

Instagram marketing heeft een geweldige functie waarin je als bedrijfsaccount de data kan bekijken van jouw berichten maar ook jouw volgers. Onder de foto kan je klikken op ‘view insights’ en daar vind je niet alleen de hoeveelheid comments, likes en shares maar ook hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar je account of waar ze vandaan komen en nog veel meer. Gebaseerd op deze data kan jij zien of jouw content wel nut heeft of je iets moet veranderen of dat je het misschien zelfs super goed doet! Wees niet getreurd als deze getallen aan het begin nog schommelen en niet super hoog zijn, dat is normaal. Je moet eerst die brand awareness creëren voordat je hoge cijfers kan vinden in je data.

Tip 4: Probeer engagement te creëren met Instagram marketing

Engagement creëert brand awareness en dat is precies wat je nodig hebt als je net begint met het branden van jouw werkgeversmerk. Met alle nieuwe functies tegenwoordig op Instagram zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om engagement te creëren binnen jouw doelgroep. Neem bijvoorbeeld Instagram stories. Je kan een simpele quiz hierop maken, Q&A’s doen, Leuke polls plaatsen en nog veel meer. Ondanks dat zo’n post maar 24 uur zichtbaar is, zorgt dit er toch voor dat mensen zich meer verbonden voelen met jouw merk. Ze hoeven er immers niet veel voor te doen, alleen 1 simpel antwoord aanklikken en dan kunnen ze weer door.

Tip 5: Zorg voor een terugkerend thema in je Instagram marketing

Als jij je doelgroep zo ver hebt gekregen om je post te liken, te reageren of misschien zelfs mensen erin te taggen is er een grote kans dat zij zich navigeren naar jouw Instagram account. Je Instagram account moet dus ook een bepaald beeld uitstralen naar jouw doelgroep. Dit kan je via verschillende manieren doen. Een paar voorbeelden zijn: gebruik maken van dezelfde terugkerende kleuren (ZNI), videos en fotos in dezelfde frame doen(Wittnernicolekirsten), dezelfde filter gebruiken (Johncareyphoto) en nog veel meer opties. Laat hier je creativiteit in vrij maar zorg ervoor dat het er netjes en geordend uit ziet.

Met deze vijf stappen kan jij al een heel duidelijk begin maken met jouw Instagram marketing en kan jij ervoor zorgen dat die brand awareness zich gaat verspreiden. Dus misschien tot snel op Instagram!

Referenties:

Vacatures FairSterk
Fan van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie? Bekijk onze vacatures!
Bekijk andere verhalen
Benieuw naar meer FairHalen? Bekijk ze snel.